Skönhet och lidande.

Varför sträva efter ett vackrare yttre? Vad finns det för mening med att se bra ut? Utseendet är ju bara en djuriskt motivation till fortplantning. Att se bra ut medför ju inget annat än sexuell attraktion. Vad är meningen?

1) Att föröka sig i multiplativt antal?
2) Att sprida sina gener vidare?
3) Sexuell njutning?
4) Ett sätt att inleda en relation?
5) Något av större mening?
6) För att få bättre självförtroende?
 
Jag frågar mig själv, till vilken nytta?

1) Varför skulle jag vilja föröka mig i denna redan så överbefolkade värld där människor svälter i bristen av föda?
2) Vad skulle mina gener kunna bidra till, jag har inget som ingen annan har så varför skulle min genetiska kombination vara värd att blanda med en annan människas?
3) Vad skulle sexuell njutning göra för mig mer än ett kortvarigt uppehåll i denna oändliga tid av smärta? 
4) Varför inleda en relation basserat på hur någon ser ut? När det väl gäller så är det ju insidan som räknas, att leva med en människa som man inte fungerar tillsammans med leder ju bara till lidande. Vem vill lägga grunden för ett lidande?
5) Finns det någon större mening med livet än det vi upplever idag? Kommer människan att utveckla sig till något bättre innan vi förstört allt det vackra i denna värld. Vad skulle denna bättre människa kunna uppnå när allt redan är förstört? Vad annat än njutning, glädje och välbefinnande kan detta i sin tur leda till? och vad är meningnen med detta välbehag?
6) Vad kan bättre självlförtroende leda till? Mindre lidande? till vilken nytta? Möjligheten att våga ha sexuellt umgänge med fler? Varför?

Frågorna är många, svaren är få. Som jag ser det så finns det ingen direkt anledning till att se bra ut förutom för att tillfredställa sina egna luster och begär. Begär som jag saknar.
Att se bra ut bäddar med andra ord för att man ska fokusera på sig själv och sin egen njutning.
 Att då i sin tur attraheras av skönhet ökar risken för att man till sist blir sårad och ledsen vilket skapar mer lidande, mindre njutning, sämre självförtroende. Man tappar lusten att vilja öppna sig för osjälviska människor som inte sätter sig själv i centrum. Man minskar chanserna till fortplantning, man för inte vidare sina gener, livet tappar mening.

Min slutsats....

VEM FAN VILL VARA VACKER?!?
Äkta skönhet sitter på insidan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0